ایالات متحده نیروهای نظامی ا ش را در خلیج فارس تقویت می کند
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

6 نوامبر 2011

 

[اهداف تازه برای تجاوزات آمریکا عبارتند از ایران و سوریه]

 

ایالات متحده نیروهای نظامی ا ش را در خلیج فارس تقویت می کند تا خارج ساختن نیروهایش را در عراق جبران کند

 

نوشتۀ بیل وان اوکن

 

Mondialisation.ca, Le 4 novembre 2011

wsws.org

 

دولت اوباما و پنتاگون برای تقویت فوق العادۀ نیروهای نظامی در خلیج فارس طرح ریزی می کنند و به این ترتیب در پی جبران خروج نیروهایشان از عراق بوده و برای  بر پا کردن جنگ های تازۀ دیگری در منطقه آماده می شوند.

مقامات، دیپلمات ها و فرماندهان آمریکایی یادشده در مقالۀ منتشرۀ روز یکشنبه توسط نیویورک تایمز حاکی از این امر است که گسترش نیروها شامل پایگاه برای بریگادهای جنگی در کویت، در آن سوی مرز عراق و در فاصله ای که به راحتی وارد آوردن ضربه به ایران را فراهم ساخته و «گسیل شناورهای جنگی از طریق آب های بین المللی را امکان پذیر سازد.»

وجود چنین طرحی پس از بیانیۀ رئیس جمهور بارک اوباما در 21 اکتبر آشکار شد، که خروج تمام نیروهای آمریکایی در عراق را در پایان همین سال اعلام کرده بود.

در حالی که دولت اوباما و طرفدارانش طرح خارج ساختن نیروها را به عنوان تحقق قول انتخاباتی برای رئیس جمهور دموکرات، و پایان جنگ در عراق و حتی به عنوان چرخشی به سوی صلح در منطقه معرفی می کنند، ولی در واقع به هیچ عنوان چنین نیست.

در واقع، تاریخ آخرین مهلت برای خروج نیروها در دسامبر 2011 است که توسط دولت بوش بر اساس «موافقت نامۀ وضعیت نیروها» که در سال 2008 با رژیم بغداد که از سوی ایالات متحده حمایت می شد، تعیین شده بود. دو دولت بوش و اوباما ، در کنار دولت دست نشانده شان در بغداد سعی کردند موافقت نامۀ تازه ای را به امضا رسانند که اجازه می دهد تا 20000 از نیروهای آمریکایی به عنوان «مربی» و «مشاور» در عراق باقی بمانند.

با این وجود چنین مذاکراتی با شکست مواجه شده است زیرا دولت عراق قادر به کسب موافقت پارلمان مبنی بر پذیرش مصونیت قضایی یگان های آمریکایی نیست که پنتاگون روی آن پا فشاری می کند. با توجه به خشم عمیقی که مردم عراق علیه جنایات شنیع جنگی ابراز می دارند که نیروهای آمریکایی مرتکب شده اند و مرگ بیش از یک میلیون عراقی از تاریخ اشغال کشورشان در سال 2003، هیچ حزب مستقل عراقی حاضر به تأیید مصونیت قضایی ارتش آمریکا نیست. در رهروهای پشت پرده، مذاکرات بین واشینگتن و دولت عراق روی موضوع حفظ یگان های آمریکایی برای نیروهای امنیتی عراق ادامه دارد.

تام دونیلون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز شنبه در واشینگتن با هم کار عراقی اش فلاح فایت برای حفظ مراورادتشات پس از خروج نیروها ملاقات و گفتگو کردند. بر اساس بیانیۀ کاخ سفید، هر دو مسئول «روی دیدگاه مشترک و هم کاری های عمیق و گسترده بین ایالات متحده و عراق به همان شکلی که در موافقت نامه در چهار چوب استراتژیک پیشبینی شده بود، به توافق رسیده اند.»

سخن گوی کاخ سفید اضافه کرد که هر دو مسئول «در گسترده ساختن ساخت و سازهای فوق العاده درچشم انداز گفتگوهای استراتژیک بین ایالات متحده و عراق مصمم بوده اند.»

واشینگتن به هیچ عنوان از تلاش برای تسلط بر عراق دست نکشیده است. ایالات متحده بر آن است تا نیرویی معادل 5500 کارمند امنیتی خصوصی به عنوان ارتش مزدور (ارتش مرسونر) که تحت کنترل دولت ایالات متحدۀ آمریکا باقی خواهند ماند، و 16000 کارمند غیر نظامی سکنی داده شده در بزرگترین سفارت خانۀ آمریکا در جهان را در عراق حفظ کند.

یکشنبه گزارش منتشر شده توسط بازرس ویژۀ آمریکایی برای بازسازی عراق، به نقل از رئیس مرکز فرماندهی ارتش عراق، «سپهبد باباکر بدرخان شوکت زیباری» می گوید که نیروهای امنیتی عراق «بدون کمک و هم کاری بین المللی» تا سال 2020 یا 2024 قادر به دفاع از آسمان و مرزهای کشور نخواهد بود. 

ظاهرا، نتیجه این است که ایالات متحده حتی پس از خروج نیروها در تاریخ تعیین شده نیروی نظامی حاکم در عراق باقی خواهد ماند، و به ویژه  نیروی هوایی.

با این وجود، روزنامۀ تایمز روز یکشنبه پرده از طرح های فوری واشینگتن برداشت و اعلام کرد که ایالات متحده پس از خارج ساختن نیروهایش از عراق برای جنگی گسترده تر در منطقه آماده می شود.

اهداف تازه برای تجاوزات آمریکا عبارتند از ایران و سوریه. بیانیۀ بارک اوباما پس از مرگ ناهنجار رهبر لیبی، معمر قذافی در 20 اکتبر 2011 حاوی تهدید کمابیش آشکار سوریه بود که در تیر رس ایالات متحده و ناتو واقع شده و تعویض رژیم مشابهی در انتظار سوریه نشسته است.

جدی گرفتن چنین تهدیداتی در واکنش بشارالاسد منعکس شد که روز یکشنبه طی مصاحبه ای در روزنامۀ بریتانیایی تلگراف منتشر شد. رئیس جمهور سوریه اخطار داد که مداخلۀ غرب در سوریه موجب آن چنان «زمین لرزه» ای خواهد شد که تمام منطقه را به لرزه خواهد انداخت و آن را «به ده ها افغانستان تبدیل خواهد کرد.»

سازمان ملل متحد مرگ 3000 نفر را طی ناآرامی هایی که از تاریخ مارس گذشته آغاز شد، تخمین زده است. دولت سوریه نیز مرگ 1100 سرباز و پلیس را که در رویارویی با تیراندازان ضد دولتی کشته شده اند، اعلام کرد.

تعیین سوریه به عنوان آماج خشونت به معنای پیش درآمد جنگی وسیعتر علیه ایران است که واشینگتن آن را به عنوان یکی از رقبای اصلی خود در دو منطقۀ استراتژیک غنی از دیدگاه انرژی در خلیج فارس و آسیای مرکزی می داند.

پس از فقدان موفقیت در دو جنگ فوق العاده خونبار و پر هزینه طی دهۀ اخیر – در افغانستان و در عراق – برای حفظ قدرت در این مناطق، امپریالیسم آمریکا به هیچ عنوان از شکار اهدافش بازپس نمی نشیند. شکست در دو جنگ، در واقع به تحریک جهش باز هم  قوی تری در او برای برپا کردن سومین جنگ دامن می زند، و این بار به ایران چشم طمع دوخته است.

واشینگتن در پی ایجاد یک استراتژی تشدید تحریکات علیه رژیم ایران است که اخیرا تلاش کرد تا «توطئۀ تروریستی» غیر محتمل را مطرح کند که گویی تهران در تبانی با یک گروه تبهکار و فروشندۀ مواد مخدر در مکزیک بوده که قتل سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده را طرح ریزی کرده بودند. هم زمان، دیپلمات های آمریکایی اروپا را درهم نوردیدند تا بانک مرکزی ایران را کلید بزنند، یعنی محاصرۀ اقتصادی عجولانه که به معنای جنگ خواهد بود.

تایمز می نویسد :«با توجه به تهدیدی که روی ایران تمرکز یافته، دولت در پی گسترش پیوندهای نظامی اش با شش کشور شورای همکاری خلیج است (عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات متحدۀ عربی و عمان). و اضافه می کند که کاخ سفید و پنتاگون «در تلاش هستند تا ساخت و ساز امنیتی نوینی برای خلیج فارس ایجاد کنند که شامل گشتی های هوایی و دریایی و دفاع ضد موشکی می باشد.»

به عبارت دیگر، واشینگتن در تلاش است تا پیوندهای ضد ایرانی و ضد انقلاب مسلح در همکاری با آمریکا را با همکاری ارتجاعی ترین رژیم های سلطنتی منطقه تحقق بخشد. براین اساس هر جنبش توده ای در کشورهای عربی آماج همین پیوند نظامی قرار خواهد گرفت، به همان شکلی که امارات در رابطه با توده های بحرینی وارد عمل شد، و علیه ایران یک پایگاه نظامی در اختیار ایالات متحده گذاشت.

بر اساس گزارش تایمز، تمهیدات به مرحلۀ پیش رفته ای رسیده و نتایج مذاکرات مربوط است به تجهیزات نیروهای جنگی ایالات متحده که در کویت مستقر خواهد شد : « در روزهای آینده آماده خواهد شد».

تردیدی وجود ندارد که نگرانی اصلی واشینگتن مرتبط است به ثبات کشوذهای هم پیمان در خلیج فارس. عربستان سعودی، شاه کلید استراتژی ضد انقلابی آمریکا در منطقه، ناآرامی هایی را به خود دید که در شرق کشور و در منطقه ای به وقوع پیوست که تولید کنندۀ نفت بوده و ساکنان آن نیز غالبا شیعه مذهب هستند.

[...]

ولی نکتۀ مهم دیگر ناآرامی در خود ایالات متحده است که به شکل اشغال وال استریت بروز کرد و به تمام کشور گسترش یافت. رهبران آمریکایی ماجراجویی نظامی نوین را شیوه ای برای منحرف کردن اختلافات طبقاتی می دانند که در خود آمریکا در حال اوج گیری است.


Article original, WSWS, paru le 31 octobre 2011

منبع :

http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=27474

 

مترجم : برای یادآوری

یادآوری مقالۀ زیر را بیشتر به این دلیل ضروری دانستم تا نشان دهم که طرح های آمریکا برای استقرار نیروهایش در خلیج فارس و همکاری با کشورهای ارتجاعی منطقۀ خلیج فارس تازگی ندارد و از گذشته های کمابیش دور طرح ریزی شده است.

 

 

 

19 می 2011

 

  

تولد ارتش سری برای مداخله در خاور میانه و افریقا در امارات متحدۀ عربی

نوشتۀ مانلیو دینوچی

ترجمه از فرانسه به فارسی توسط حمید محوی

 

par Manlio Dinucci

 

Mondialisation.ca, Le 18 mai 2011

 

«زاید» شهرک نظامی، در منطقه ای صحرایی در امارات متحدۀ عربی، یک اردوگاه آموزش نظامی است که در آن یک ارتش سری در حال تکوین می باشد. این ارتش سری نه تنها در داخل این کشور بلکه در کشورهای دیگر در خاورمیانه و آفریقای شمالی نیز به خدمت گرفته خواهد شد.

اریک پرنس(1) بنیانگذار این ارتش خواهد بود، او کوماندوی سابق یگان ویژۀ نیروی دریایی ایالات متحدۀ آمریکا است که در سال 1997 شرکت «بلاک واتر»(2) را ایجاد کرد. «بلاک واتر» بزرگترین شرکت نظامی خصوصی است که توسط پنتاگون در عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

این شرکت خصوصی که در سال 2009 «دهمین سرویس»(3) نامیده شده است، (در عین حال به این دلیل که به خاطر کشتار غیرنظامیان عراقی از پی گرد قانونی در امان بماند) در ایالات متحدۀ آمریکا یک اردوگاه بزرگ آموزشی در اختیار دارد که در آن جا بیش از 50 هزار متخصص امور نظامی و نیروی فشار تربیت کرده است. در حال حاضر در پی ایجاد اردوگاه های جدید است. 

در ابوظبی، اریک پرنس بی آن که مستقیما عمل کند از طریق شرکای دیگر نخستین قراداد را از آن خود ساخت که حجم آن معادل 529 میلیون دلار است(اصل قرارداد به تاریخ 13 ژوئیه 2010 صورت گرفته که هم اکنون توسط نیویورک تایمز منتشر شده است).  

بر این اساس در کشورهای مختلف نیز شروع به استخدام مزدوران کرده است (افریقای جنوبی، کلمبی و غیره...)، هدف اولیه تشکیل یک یگان جنگی 800 نفری است. آنها در امارات متحدۀ عربی توسط مشاورانی که متعلق به نیروهای ویژه و سرویس های اطلاعاتی ایالات متحدۀ آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان هستند آموزش می بینند. مزدوران بین 200 تا 300 هزار دلار در سال حقوق می گیرند و مبتدیان  150 دلار در روز. وقتی که توان عملیاتی یگان نظامی در « عملیات واقعی» به اثبات رسید، ابو ظبی با میلیاردها دلاری که در اختیار دارد هزینۀ مالی یک بریگاد تمام عیار متشکل از چندین هزار مزدور را به عهده خواهد گرفت. پیش بینی کرده اند که در امارات متحدۀ عربی بر اساس الگوی آمریکایی، اردوگاه آموزشی جدیدی بنا کنند. 

پشتیبان اصلی این طرح شاهزاده وارث ابوظبی شیخ محمد بن زاید آل نهیان است که در آکادمی نظامی بریتانیا «ساندهورست»(4) آموزش دیده و آدم مورد اطمینان پنتاگون است که پیش از این یک عملیات نظامی نیز علیه ایران انجام داده است. با این وجود شاهزاده و دوست او اریک پرنس بی گمان تنها مجریان طرح هایی هستند که مقامات بالای واشینگتن تصمیم می گیرند. هدف واقعی او در پرونده هایی که نیویورک تایمز منتشر کرده مطرح شده است : ارتشی که در امارات در شرف شکل گیری می باشد «مأموریت های عملیاتی ویژه برای سرکوب شورش های داخلی، مشابه به آن چه امسال در جهان عرب به وقوع پیوسته است».

ارتش مزدور برای سرکوب شورش های مردمی در رژیم های سلطنتی خلیج، با مداخلاتی مانند آن چه در ماه مارس توسط یگان های امارات، قطر و عربستان سعودی در بحرین صورت گرفت و تظاهرات مردم برای دموکراسی در خون سرکوب شد. «مأموریت های عملیات ویژه» توسط ارتش سری در کشورهایی مانند مصر و تونس برای سرکوب جنبش های مردمی انجام خواهد گرفت و هدف این است که دولت هایی  قدرت را قبضه کنند که ضامن منافع ایالات متحده و قدرت های بزرگ اروپایی باشند. و در لیبی نیز ایالات متحده و ناتو پیش بینی کرده اند که به عنوان «کمک های بشردوستانه» یگان های اروپایی و عرب بفرستند. در هر صورت و بر اساس هر سناریویی مانند لیبی تقسیم شده به دو (طرابلس و بنغازی) و یا وضعیتی مانند عراق و افغانستان، پس از براندازی حکومت طرابلس، استفاده از این نوع ارتش های سری در برنامۀ آینده مشخص شده است : که باید مناطق استخراج نفت را که در دست شرکت های آمریکایی و اروپایی است حفاظت کنند، و در شرایطی که دولت تضعیف  و تجزیه شده است، مانع دستیازی رقبا شوند. سرویس دهم (بلاک واتر سابق) «راه حل های مبتکرانه ای» را برای خدماتش تبلیغ می کند و به ایالات متحدۀ آمریکا عرضه می دارد. 


November 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی